Diëten draait heus niet alleen om gewichtsverlies, om cijfertjes op de weegschaal nauwlettend in de gaten houden en om kilo’s bij de vleet te verliezen. Het heeft als voornaamste doel weer vat te krijgen op je eetpatroon en om je beter in je vel te voelen. Vooraleer je begint aan een dieet, is het dus van uiterst belang om de juiste motivatie redenen te hebben, dit voor een geslaagd resultaat. In deze blog van seniorenmaaltijden.nl – de website voor iedereen die op zoek is naar maaltijden aan huis voor ouderen – vind je uitgebreide info over het ideale dieet.

 

Het perfecte dieet

DieetHet perfecte dieet is een evenwichtig eetpatroon bedoeld om je gewicht op normale hoogte te houden vanaf het moment dat je geen gewicht meer hoeft te verliezen. Een evenwichtig dieet is daarom een voedingspatroon met de juiste dosis voedingsstoffen dat het perfecte aantal calorieën biedt. Hoe zit een goed patroon in elkaar? Wel, dit wordt gebaseerd op een samenwerking tussen drie bronnen van calorieën: koolhydraten of suikers, lipiden of vetten en proteïnen of eiwitten.

 

Voor een vrouw bedraagt de ideale caloriewaarde (het evenwicht tussen aanvoer en verbruik) zowat 2000 calorieën per dag, voor een man is dit 2500. Dit is een gemiddelde aangezien men ook rekening moet houden met andere factoren als de spiermassa, de grootte van het lichaam, de lichaamsbouw en ga zo maar verder.

 

De perfecte verhouding tussen de drie bronnen is als volgt:

 

  • 50% koolhydraten
  • 25% lipiden
  • 25% proteïnen

 

Een groot deel van de bevolking mijdt tegen beter weten in toch een heleboel van deze bronnen: denk maar aan brood, rijst, pasta’s en aardappelen. Waarom? Omdat ze vrezen voor een gewichtstoename. Dit is echter een fabeltje: deze bronnen staan namelijk voor de helft van de dagelijks binnen te nemen calorieën en zorgen dus ook niet voor die gevreesde extra kilootjes. Vanwaar komen die kilo’s dan eventueel wel? Van de toegevoegde vetstoffen – sauzen, boters – die ze aan de voedingsmiddelen toevoegen. Denk maar aan de hoeveelheid boter op je sneetje brood, de berg geraspte kaas op je bord pasta, de olie in je gebakken aardappelen en ga zo maar verder: ze verhogen allemaal de caloriewaarde van het gerecht.

 

Veelgemaakte fouten

 

De balans tussen de calorie bronnen verschilt dikwijls van wat deze zou moeten zijn volgens de regels van de kunst. Velen mijden zoals eerder vermeld vele bronnen uit angst het wijzertje op hun weegschaal te zien stijgen. Helaas uit zich dat ook in een stijging van de inname van vetten. Er bestaat zoiets als onzichtbare vetten, waarmee men meer rekening mee moet houden, aangezien we ze ongemerkt binnen nemen. Denk maar aan vetten in kazen en diverse belegde broodjes. Het is dus een noodzaak een gevarieerd eetpatroon aan te houden mét de inachtneming van de ideale balans tussen de verschillende caloriebronnen!