Als je naar de sportschool gaat zijn de termen ‘bulken’ en ‘cutten’ veel gebruikte termen. Maar wat betekend het nou echt? Bulken en cutten heeft te maken met de hoeveelheid calorieën dat op je op één dag binnen krijgt. In deze blog behandelen wij de termen en leggen wij uit hoe jij het zelf bij kan houden.

 

Bulken en cutten

Bulken en cutten kan omschreven worden als aankomen en afvallen. Bulken houdt in dat je te veel calorieën inneemt, waar door je aankomt. Cutten daar in tegen betekend dat je rekening houdt met hoeveel calorieën je naar binnen krijgt  en er oplet dat dit er minder zijn dan dat jij op de dag zelf verbruikt. Doordat je vet nodig hebt om spiermassa op te bouwen, wordt deze methode vooral gebruikt door mensen die serieus bezig zijn met het vergroten van de spiermassa. Doordat je dagelijks 200 tot 500 calorieën boven de noodzakelijke hoeveelheid naar binnen werkt, kom je geleidelijk aan. Deze calorieën worden om gezet in vet omdat je deze niet gebruikt. Het is van groot belang om wekelijks te meten om de progressie bij te houden en eventueel bij te schalen wanneer je te veel of te weinig aankomt. Als je eenmaal genoeg aangekomen bent, dan kan je beginnen met het cutten.

 

Tijdens het cutten ga je de opgebouwde vetten gebruiken om spiermassa mee op te bouwen. Hierbij is het van belang dat je ervoor zorgt dat je dagelijks de eerder 200 tot 500 calorieën per dag onder de dagelijkse hoeveelheid blijft zitten. Dit moet in lijn liggen met de hoeveelheid dat je bij het bulken hebt gedaan, zodat dit gelijkwaardig verdeeld is. Bij cutten is het van belang om de eetmomenten goed over de dag te verdelen, zodat je afbraak van spiermassa voorkomt. Gevarieerd en gezond eten zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt om de dagelijkse bezigheden mee door te komen. Net als bij het bulken is het bij het cutten ook van groot belang om je progressie bij te houden. Zorg er dan ook voor dat je wekelijks op de weegschaal gaat staan.

 

Calorieën bijhouden

Oké, nu begrijp je het bulken en cutten. Maar hoe houdt ik dit nou exact bij? Er zijn verschillende tools te vinden die ervoor zorgen dat je op basis van jouw lengte, leeftijd en gewicht kunt achterhalen hoeveel basis calorieën jij nodig hebt om op gewicht te blijven. Hierbij kan je vanaf nu gaan rekenen hoeveel je nodig hebt om te gaan bulken. Eenmaal berekend is het van belang om te achterhalen hoeveel calorieën er in de producten zitten. Met deze Duitse website, die de calorieëntabel ook wel kalorientabelle noemt, kun je eenvoudig achterhalen welke producten welke hoeveelheid calorieën hebben. De tabel toont het aantal calorieën, eiwitten, vet en koolhydraten dat de producten bevatten.